Nyhedsbrev 1:    Din hjerne skrumper

Det er velkendt at hjernen skrumper med alderen. Dette gælder i særdeleshed områder i hjernen (bl.a Hippocampus) som er vigtig for hukommelse og indlæring. Hvad de færreste måske ved er, at denne ”dege-neration” ikke kun sker i alderdommen, men også er synlig ved hjernescanninger såvel hos yngre, som hos mennesker midt i livet. Måske er det så en trøst, at denne skrumpning først bliver målbar i forskellige psykologiske tests af hukommelse og tænkning midt-sent i livet. Den dårlige nyhed er imidlertid her, at når du selv begynder at kunne mærke, at det er gået ned ad bakke, så er skrump­ningen allerede fremskreden.

Hvad kan du så gøre for at forebygge, at din hjerne skrumper?

En af de mest afgørende faktorer er hvordan dit kredsløb generelt fungerer. De sædvanlige risikofaktorer, som ødelæg-ger dit kredsløb og hjerte, har også stor betydning for skrumpningshastigheden: Overvægt, forhøjet blodtryk, kolesterol etc. Store individuelle forskelle i risikofaktorer imellem mennesker giver også store forskelle i hjerne-skrumpning. Der findes idag medicin, som delvist og midlertigt kan afhjælpe disse hjerte-kar risikofaktorer.

Et lodtrækningsstudium blandt 120 mænd og kvinder i 60 års alderen viste at moderat (aerob) motion 3 gange  ugentligt i et år, øgede volumen og blodgennemstrømning af hippocampus, mens den skrumpede hos kontrolpersoner, som kun lavede strækøvelser. Det er også blevet vist at motion har gavnlig effekt på både hukommelse og indlæring.

Motion er derfor en alternativ og mere naturlig måde at minimerer skrumpning og forbedre hukommel­se og læring.

 

 

Referencer:

  1. Erickson KI, Voss MW, Prakash RS, Basak C, Szabo A, Chaddock L et al. Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. Proc Natl Acad Sci U S A 2011; 108(7):3017-3022.

  2. Raz N, et al. (2005) Regional brain changes in aging healthy adults: General trends, individual differences and modifiers. Cereb Cortex 15:1676–1689.

  3. Hillman CH, Erickson KI, Kramer AF (2008) Be smart, exercise your heart: Exercise effects on brain and cognition. Nat Rev Neurosci 9:58–65.